تایپیست
معرفی شغل؛ انجام امور تایپ
انجام خدمات تایپ یکی از شغل هایی می باشد که امروزه به دلیل نامه نگاری های فراوان و وجود دانشگاه های متعدد مورد توجه قرار گرفته است. امروزه به دلیل کمبود وقت خیلی از افراد نامه نگاری های خود را افراد متخصص در انجام امور تایپ واگذار می کنند. امروز در این پست قصد داریم برای افرادی که تمایل به راه اندازی این کسب و کار هستند، توضیحاتی را ارائه دهیم.
قبل از هر چیز ابتدا به وسایل مورد نیاز آن اشاره می کنیم.

1. کامپیوتر:
در مورد انتخاب کامپیوتر، بهترین گزینه کامپیوتر دسکتاپ می باشد. به دلیل حجم بالای کار و نیاز مداوم شما به استفاده از کیبورد، همیشه با مشکل خرابی کیبورد مواجه خواهید شد و اگر شما از لپ تاپ استفاده کنید تعمیر آن به مراتب از خرید یک کیبورد نو بیشتر خواهد بود.

2. پرینتر:
اگر شما خدمات تایپ خود را در منزل انجام می دهید، نیاز خیلی ضروری به خرید پرینتر نخواهید داشت و می توانید برای انجام پرینت های خود به موسسات مراجعه کرده و با گرفتن تخفیف از پرینت های خود نیز سودی عاید شما گردد. البته در صورتی که شما بتوانید یک دستگاه پرینتر هم تهیه نمایید در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. در مورد خرید پرینتر بهتر است که ابتدا حجم کار خود را با پرینتر را مشخص کنید و سپس به خرید آن اقدام کنید.

3. اسکنر:
در برخی از متونی که تایپ می کنید دارای عکس و یا شکلی بوده که نیاز به اسکن آن خواهد داشت. برای خرید اسکنر، در صورتی که شما علاوه بر اسکنر نیاز به پرینتر هم دارید سعی کنید از دستگاه هایی که چند منظوره هستند و چند قابلیت را در یک دستگاه ارائه می دهند تهیه نمایید تا در هزینه های خود صرفه جویی کرده و نیاز به فضای کمتری داشته باشید.

4. صندلی و میز خوب و راحت:
یکی از وسایلی که خیلی در این کار مهم است داشتن یک صندلی و میز استاندارد و ارگونومیک است. توجه داشته باشید که شما قرار است به مدت طولانی حداقل 2 ساعت پشت سر هم از آنها استفاده نمایید، در صورتی که از صندلی و میز خوبی استفاده نکنید به مرور باعث ایجاد دردهایی در ناحیه کمر خود خواهید شد.

مزایای شغل انجام امور تایپ
1. نیاز به بودجه زیادی برای سرمایه گذاری ندارد.
2. حاشیه سود بالاتری دارد
3. نیاز به فضای زیادی ندارد به همین دلیل امکان فعالیت در خانه نیز وجود دارد.
معایب شغل انجام امور تایپ
1. بروز درد در عضلات کمر، دست و بازو به دلیل نشستن های طولانی
2. ضعیف شدن چشم به دلیل نگاه کردن مداوم به صفحه مانیتور
3. میزان درآمد کم
قیمت انجام خدمات
در مورد بهای انجام خدمات هم باید گفت بسته به محل و مکانی که شما قصد راه اندازی فعالیت تجاری خود را دارید متفاوت می باشد و شما باید برای اطلاع از نرخ منطقه خود به اتحادیه و یا موسساتی که در این زمینه فعالیت می کنند مراجعه کنید. برای آنکه با حدود قیمت این خدمات آشنا شوید در جدول زیر شما را با مواردی از آن آشنا می کنیم.
 
ردیف    خدمات    واحد    قیمت (به ریال)     سال96 
1    تایپ نامه اداری    صفحه    20،000      
2    تایپ فارسی (بیشتر از یک صفحه)    صفحه    7،000      
3    تایپ انگلیسی (بیشتر از یک صفحه)    صفحه    15،000      
4    تایپ فرمول ریاضی (بیشتر از یک صفحه)    صفحه    20،000      
5    نمونه سوال ساده (بدون رسم شکل و فرمول)    صفحه    20،000      
6    نمونه سوال ساده (با رسم شکل و فرمول)    صفحه    30،000      
7    تایپ جدول ساده    صفحه    10،000      
8    ویرایش متن (اصلاح قالب بندی متن)    ساعت    هر ساعت 80،000      
9    ویراستاری (رفع ایرادات نگارشی و غلط املایی)    صفحه    14،000      
10    پرینت A4    صفحه    2،000      
11    پاورپوینت (بدون تایپ)    اسلاید    10،000      
12    پاورپوینت (با تایپ)    اسلاید    15،000    

منبع::iwork.blog.ir