کار آشپز چیست؟
دنیای امروزه دنیای سرعت و شتاب است. یکی از مسائلی که امروزه تحت تأثیر این شتاب قرار گرفته، تهیه غذا می باشد. در حال حاضر چون فرصت کافی برای تهیه غذا و سرو آن وجود ندارد، اکثر افراد سعی می کنند غذای خود را از بیرون تهیه کنند. این مسئله باعث شده است که فرصت شغلی آشپزی را برای افراد مهیا کند در این پست قصد داریم به معرفی نکات موجود در این شغل بپردازیم.

آشپزی و تهیه غذا هنر تبدیل مواد خام به انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است. آشپز فردی است که این هنر را به خوبی دارا می باشد. 
آشپز با استفاده از متدهای مختلف آشپزی، غذاها را آماده می کند. در آشپزخانه های بزرگ، معمولا تیمی از آشپزها کار می کنند و یک سرآشپز بر کار آنها نظارت دارد. وظیفه یک سرآشپز نظارت و مدیریت آشپزی است.
 مهمترین فاکتور برای تبدیل شدن به یک آشپز ماهر  داشتن علاقه فراوانی به غذا و آشپزی بوده و داشتن و سرعت عمل می تواند در کسب موفقیت بیشتر تأثیرگذار باشد. همچنین یک آشپز باید در فرآیند تهیه غذا و سرو آن، خلاقیت داشته و دارای صبر و تحمل بالا در فشار کاری زیاد باشد.

میزان کار و محل فعالیت
مدتی زمانی که آشپز مشغول کار می باشد، معمولا طولانی و فشرده و از صبح تا نیمه شب خواهد بود که البته این مسئله بستگی به محل کارش می تواند فرق باشد. ماکزیمم حجم کار آشپز در انتهای هفته ها و روزهای تعطیل می باشد زیرا افراد بیشتری در این ایام مراجعه می کنند.
محل کار آشپز که آشپزخانه می باشد، اغلب گرم و مرطوب و در زمان های سرو غذا خیلی شلوغ است. آشپز باید لباس های سفید و کلاه مخصوص آشپزی را به منظور رعایت نکات بهداشتی، به تن داشته باشد.

کارهای یک آشپز
آشپز غذاها را با کمک متدهای مختلف تهیه می کند. در آشپزخانه های بزرگ معمولا هر آشپز مسئول یک نوعی از غذاها مانند نان ها، کباب ها، سوپ ها و یا پلوها می باشد.


وظایف اصلی آشپز عبارتند از :
آشنایی داشتن با مواد غذایی و انتخاب مواد اولیه مناسب و تازه
پخت انواع غذا مطابق با استانداردها
سرو و انجام تزئینات بر روی غذا
چک کردن کیفیت مواد اولیه
ملزم دانستن خود به رعایت نکات بهداشتی
در آغاز کار آشپز به طور معمول به عنوان دستیار یا کارآموز فعالیت خود را آغاز می کند. در این مرحله، آشپز باید مدت طولانی را در آشپزخانه بوده و معمولا وظیفه آماده کردن مواد اولیه مانند نظافت مواد اولیه، خردکردن مواد و مسائل دیگر را به عهده دارد. با کسب اطلاعات بیشتر، مسئول آشپزی بخشی از آشپزخانه می شود. در گام بعدی دستیار سرآشپز شده و در نبود سرآشپز، او آشپزخانه را مدیریت می کند. در انتها نیز به عنوان سرآشپز، مسئول تهیه و آپدیت کردن منوها و نظارت کردن بر تهیه غذاها خواهد بود.

دانش و مهارت مورد نیازآشپز
داشتن علاقه زیاد به غذا و پخت و پز
بالا بودن تحمل در مواقع بالا رفتن فشار کاری
توجه فراوان به استانداردهای بهداشتی
داشتن توانایی انجام چند کار به صورت موازی
داشتن سرعت عمل در نهایت دقت.
داشتن خلاقیت بالا در تهیه انواع غذاهای متفاوت
دقت و نظم زیاد
داشتن انعطاف پذیری در زمینه کار تیمی به خصوص در آشپزخانه های بزرگ
داشتن توانایی بالا در ساماندهی و مدیریت کردن به خصوص برای سرآشپزها

تحصیلات مورد نیاز برای ورود به شغل آشپزی
در گذشته، آشپزها به صورت تجربی وارد این شغل می شدند. اما امروزه آشپزی به صورت یک حرفه تخصصی شکل گرفته است. برای ورود به این حرفه باید تخصص و دانش لازم را آموخت.

دوستداران شغل آشپزی می توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه، وارد رشته کاردانش شده و در رشته آشپزی به تحصیل بپردازند. در صورت تمایل به رفتن به دانشگاه، می توانند در دانشگاه علمی و کاربردی در رشته آشپزی تا مقطع لیسانس و یا در دانشگاه های دیگر در رشته مدیریت هتلداری (که رشته آشپزی زیرمجموعه آن است) ادامه تحصیل دهند.
 اشخاصی که در رشته های دیگر تحصیل کرده اند و یا تمایل ندارند به دانشگاه بروند، می توانند در آموزشگاه های زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای دوره های مختلف آشپزی را گذرانده و مدرک معتبر آن را اخذ نمایند. حسن مدرک سازمان فنی و حرفه ای این است که نه تنها در سطح کشور اعتبار داشته بلکه در سطح بین الملل نیز دارای اعتبار بوده و بسیاری از کشورها آن را قبول دارند.

برای طی کردن پله های ترقی در شغل آشپزی باید صبر زیادی داشته باشید زیرا این روند تقریبا خیلی کند است. گاهی آشپزهای مبتدی سال ها باید در آشپزخانه یک کار یکنواختو روتین را انجام دهند. آشپز حرفه ای در انتها می تواند سرآشپز شود. البته افرادی که سرمایه مالی کافی دارند، شرایط متفاوتی دارند. آنها برای خود رستوران، فست فود و یا مرکز تهیه غذا راه اندازی می کنند و در ابتدا آشپز آنجا هستند. در صورت موفقیت شغلی، به مرور با استخدام آشپز دیگر، خود به کار مدیریت می پردازند.

درآمد آشپز
اطلاعات موثقی از میزان درآمد آشپز در ایران در دسترس نمی باشد. بنابر گفته های برخی از اشخاص این حوزه، آشپزهای تازه کار و افرادی که در فست فودهای معمولی کار می کنند، معمولا حقوق پایه وزارت کار به علاوه مبلغ اندکی اضافه بر آن را دریافت می کنند. آنهایی که در فست فودها و رستوران های لوکس استخدام می شوند دارای حقوق بالاتری هستند. درآمد آشپزهای رستوران های لوکس و سرآشپزها هم بسیار بیشتر بوده و شاید بتوان گفت به ماهیانه به پنج الی شش میلیون می رسد.

منبع: ای ورک | iwork.blog.ir