معرفی شغل جوشکار
جوشکاری به معنای اتصال دائمی قطعات (فلزی یا غیرفلزی)، به روش ذوبی یا غیر ذوبی، با استفاده یا بدون استفاده از فشار، با استفاده یا بدون استفاده از ماده پرکننده می‌باشد. در جوشکاری غیرذوبی هیچ الزمی ندارد که حتماً قطعه ذوب شود فقط می بایست پیوند متالوژیکی بین دو طرف برقرار شود. قسمت اول قصد داشتیم که صرفاً شما را با فرآیند جوش و معنای آن آشنا کنیم. حال در ادامه این بحث به توضیحات بیشتری در مورد شغل جوشکاری می پردازیم.

 جوشکار به فردی گفته می شود که با برش دادن، شکل دادن و متصل کردن قطعات فلزی با استفاده از روش های مختلف جوشکاری در صنایع گوناگون مانند ساخت و مهندسی، حمل و نقل، هوا فضا، نفت و گاز و ... به فعالیت می پردازد. او همچنین ماشین آلات و قطعات بخش های تولیدکننده را تعمیر می کند.

برای این حرفه باید درک خوبی از طرح های فنی داشته و برای اندازه گیری باید با علم ریاضیات آشنا باشید. شما می توانید با رفتن به دوره های کارورزی یا کار کردن در نزد یک استاد کار، نسبت به یادگیری این حرفه اقدام کنید. اما با توجه به اینکه حرفه جوشکاری امروزه شغلی به شغلی تخصصی بدل شده و با توجه به کاربرد آن در صنایع مختلف، شاخه و برگ های زیادی پیدا کرده، برای کسب موفقیت در آن نیاز به آموزش آکادمیک و پیشرفته می باشد. این حرفه نیز مانند همه رشته های فنی، به کسب تجربه، نیاز مبرمی دارد.

یک جوشکار باید در حین کار از لباس های محافظ مانند دستکش و ماسک صورت استفاده کند. در بعضی از موارد نیاز به تجهیزات ایمنی خاصی می باشد که از این دست می توان به مواردی مانند دستگاه های تنفس برای جوشکاری زیر آب یا دسته های مهار کننده ایمن برای جوشکاری در ارتفاعات اشاره کرد. در مجموع پیامدها و آسیب های بدنی مانند دیسک کمر، مشکلات بینایی، بیماری های تنفسی و .... شاغلین فعال در این حرفه را تهدید می کند.

جوشکار

مدت زمان کاری جوشکار معمولا به صورت تمام وقت می باشد. انجام کار به صورت شیفتی و اضافه کاری نیز در بعضی از فعالیت های کاری رایج است. شرایط کاری جوشکار بسته به نوع شغل و محل فعالیت او متفاوت است. برای نمونه در کشتی سازی اگر جوشکار در بخش انتهای کشتی مشغول به فعالیت باشد، فضای کاری بسیار محدود و سختی خواهد داشت. اگر در حیطه خطوط نفتی و یا در دریا کار کند، باید به شرایط آب و هوایی مختلف و گاهی کار در زیر آب عادت کند. اما به طور معمول فضای کاری آنها صنعتی و همراه با آلودگی های صوتی زیاد می باشد.

وظایف جوشکار
آشنایی با انواع فلزات
آماده سازی قطعاتی که باید برش بخورند یا متصل شوند
اجرای طرح مطابق با نقشه و دستورالعمل های فنی
منعطف بودن و انتخاب نوع جوشکاری براساس نوع کار
بررسی جوش ها و برش ها از لحاظ کیفیت با دستگاه ها و ابزارهای دقیق
چک کردن دستگاه های جوشکاری و مطمئن شدن از سالم بودن آنها
اطلاعات و توانایی مورد نیاز برای این حرفه
داشتن هماهنگی خوب بین دست ها و چشم ها
دقت زیاد در کار
داشتن تمرکز بالا در حین کار
توانایی نقشه خوانی و استفاده از برنامه های فنی
بالا بودن دانش ریاضی برای اندازه گیری ها در کار
آشنا بودن با اصول ایمنی کار
استقامت بدنی مناسب

مدرک لازم و نحوه ورود به شغل جوشکاری
دوستداران به این شغل می توانند به صورت کاملا تجربی و به صورت استاد- شاگردی این شغل را آموزش ببینند.
با توجه به تخصصی خیلی از شدن مشاغل و اهمیت آموزش صحیح، رشته جوشکاری نیز وارد عرصه آموزش کشور شده است. افراد می توانند بعد از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کاردانش در رشته های مختلف جوشکاری شوند. پس از 2 سال تحصیل در این رشته موفق به دریافت دیپلم شوند. هنرجویان رشته جوشکاری علاوه بر دریافت دیپلم فنی از وزارت آموزش و پرورش موفق به دریافت گواهی نامه مهارت از اداره فنی و حرفه‌ای  نیز می‌گردند.

دانش‌آموزانی که در رشته جوشکاری موفق به دریافت مدرک شده اند می‌توانند در رشته های مختلف جوشکاری (بازرسی جوش، مهندسی تکنولوژی جوشکاری، جوشکاری و ...) در  دانشگاه ها به تحصیل خود ادامه دهند.
تنها دانش آموزان شاخه کار و دانش نیستند که می توانند وارد این شغل شوند. دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند در گرایش جوشکاری رشته کاردانی فنی مکانیک در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند. رشته های مهندسی مکانیک و مواد نیز ارتباط تنگاتنگی با شغل جوشکاری دارند به طوری که مهندسی مواد در سطح فوق لیسانس گرایش جوشکاری دارد.

فرصت شغلی و بازارکار جوشکاری
جوشکار می تواند تولیدی های صنعتی بزرگ مثل شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت پتروشیمی، ماشین سازی، شرکت ایران خودرو، شرکت ها و کارخانجات سازنده قطعات صنعتی مانند قطعات خودرو، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، لوازم خانگی، کارگاههای کوچک و بزرگ تولیدی از قبیل ساخت در و پنجره آهنی و آلومینیومی، لوله‌کشی شوفاژ، لوله‌کشی گاز خانگی  و تجاری، ساخت انواع کابینت و... کار کند.

چون معمولا کار جوشکاری در صنایع مختلف به هم شباهت های زیادی دارد، حسن شغل جوشکاری این است که جوشکار می تواند به راحتی در صنایع گوناگون فعالیت کند. او می تواند به پست هایی مانند سرکارگر، مسئول شیفت یا مدیر کارگاه ساخت ارتقا یابد. با کسب تجربه بیشتر نیز امکان کسب پست هایی در قسمت های بازرسی جوشکاری، کنترل کیفیت یا تست غیر مخرب وجود دارد. خیلی از جوشکارانی که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی دارند، به عنوان تکنسین و بازرس جوش مشغول به کار می شوند. جوشکاران باتجربه در صورت داشتن سرمایه مالی لازم می توانند به صورت مستقل کار کرده و کارگاه جوشکاری راه اندازی کنند.
با توجه به نیاز بازار کار به این حرفه، آینده کاری خوبی برای جوشکاران در کشور وجود دارد.

جوشکار و استخدام در کشورها دیگر
آمریکا - برآوردها نشان می دهد میزان به کارگیری جوشکاران بین سال های 2010 تا 2020، رشد پانزده درصدی خواهد داشت. در صورتی که متوسط این رشد برای همه مشاغل چهارده درصد می باشد.

استرالیا - در بازه زمانی پنج سال گذشته میزان به کارگیری این شغل رشد منفی سه دهم درصدی داشته و رشد زیادی در آینده برای آن برآورد شده است.

میزان درآمد جوشکار
جوشکاری از مشاغل فنی است که درآمد مناسبی دارد. البته هرچه قدر جوشکار از تخصص، مهارت، تجربه بیشتر و علم به روز تری برخوردار باشد، می تواند در این کار موفق تر بوده و درآمد بالاتری را نیز کسب کند.

منبع: ای ورک| iwork.blog.ir