کار مکانیک خودرو
مکانیک یا تعمیر کار خودرو شخصی است که به صورت تجربی یا علمی با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته و به سرویس انواع خودروها مسلط است. او با همه بخش های مکانیکی و الکتریکی خودرو از موتور و سیستم محرکه تا سیستم های تهویه و امنیتی خودرو را به خوبی آشنا است.

کارهایی که یک تعمیرکار انجام می دهد
تعمیر اساسی موتور‌های بنزینی و دیزلی
تعمیر سیستم تعلیق و سیستم فرمان
تعمیر سیستم برق خودرو ( باطری سازی)
تعمیر دستگاه‌های سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزلی
تنظیم موتور
تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل
تعمیر چرخها و سیستم ترمز و …

کار مکانیک خودرو توام با به کارگیری مهارت های فنی و توانایی مناسب در پیدا کردن عیوب و حل مسایل است. او باید فردی دقیق، باحوصله و متعهد کار باشد. تجربه کردن در این شغل بسیار مهم است. مکانیک خودرو باید بتواند اطمینان افراد مراجعه کننده را به خود جلب کند که این کار در گرو ارائه بالا ترین کیفیت، استفاده از قطعات خوب و مرغوب در کار، خوش قول بودن در تحویل خودرو و داشتن انصاف در محاسبه دستمزد می باشد.

مدت زمان کاری
ساعت کار مکانیک خودرو به طور معمول تمام وقت است و این البته در حالتی است که در یک مکانیکی به کار مشغول شوید. در صورتی که خود شما تعمیرگاه خودرو داشته باشید، تعیین ساعات کاری آن نیز بر عهده خودتان است. در بعضی از ایام سال که مسافرت برون شهری زیاد است، حجم کاری شما افزایش یافته و باید تا آخر روز و در بعضی مواقع، حتی در ایام تعطیل هم باید کار کنید. محل کار مکانیک خودرو معمولاً در تعمیرگاه شخصی و یا در گاراژها و تعمیرگاه های مرکزی اتومبیل است. همچنین می توانید به حالت تعمیرکار سیار در جاده ها برای شرکت های خودروساز و یا شرکت های خدمات اتومبیل کار کنید.

وظیفه های مکانیک خودرو
پیدا کردن عیب های اتومبیل
ارائه توضیح کافی به مراجعه کنندگان درباره نوع تعمیرات و یا قطعاتی که باید تهیه شود
محاسبه زمان و هزینه کار برای مشتریان
تعمیر یا تعویض کردن قطعات آسیب دیده
تست خودرو پس از تعمیرات
توانایی و دانسته های مورد نیاز مکانیک خودرو
آشنایی کامل با اجزای خودرو
داشتن مهارت کافی در کار
مهارت یافتن زود و درست عیوب اتومبیل
داشتن سرعت عمل و دقت و توجه به جزئیات
مهارت ارتباطی خوب و ارائه خدمات مناسب به مشتریان
داشتن قدرت بدنی مناسب
به روز کردن دانش در زمینه اتومبیل
توجه به نکات ایمنی


تحصیلات لازم و نحوه ورود به این حرفه
شما می توانید این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر یاد بگیرید. برای آموزش پیشرفته در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش یا فنی و حرفه ای شوید. فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از اتمام دوره هنرستان می توانند از طریق نام نویسی در آزمون کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح فوق دیپلم و لیسان همان رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

اما به همین نیز محدود نمی شود. دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند در گرایش خودرو مهندسی مکانیک وارد شده و در صورت تمایل تا مقطع های بالاتر ادامه تحصیل دهند. البته به طور معمول تعداد اندکی از این فارغ التحصیلان احتمال دارد وارد کار مکانیکی و تعمیر اتومبیل شوند و اکثر افراد به عنوان مهندس خودرو وارد صنایع و کارخانجات اتومبیل سازی می شوند. دوره های آزاد تعمیرکار خودرو در مراکز زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود و بعد از پایان آن مدرک معتبر به آنها اعطا داده می شود.

بازار کار  و  وضعیت استخدام
تعمیرکار اتومبیل می تواند در کارخانجات تولیدکننده خودرو و شرکت های وابسته از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی، تعمیرگاه های مجاز شرکت های سازنده خودرو به کارگیری شود. همچنین می تواند در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو به فعالیت پرداخته و یا به طور مستقل تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند. ضرورت داشتن اتومبیل در زندگی، فرصت کاری خوبی را برای این افراد مهیا کرده است. با این تفاسیر، می شود آینده شغلی خوبی را نیز برای این افراد متصور شد.

بررسی وضعیت استخدام مکانیک خودرو در جهان
آمریکا – برآوردها نشان می دهد میزان به کارگیری این شغل بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد هفده درصدی خواهد داشت. در صورتی که متوسط این رشد برای همه مشاغل چهارده درصد می باشد.
استرالیا – در بازه زمانی پنج سال گذشته میزان به کارگیری این شغل  رشد یک و سه دهم درصدی داشته و رشد کمی در آتی برای آن پیش بینی شده است

وضعیت درآمدی
درآمد مکانیک خودرو مناسب و قابل توجه است. میزان درآمد مکانیک خودرو به میزان تخصص، دانش و تجربه او، مشتری مداری، ارایه کار با کیفیت به آنها و به طور خلاصه جلب اعتماد و اطمینان آنها برمی گردد.

مخنبع:ای ورک | iwork.blog.ir